Revalidatiecentrum

Tussen 1 mei 2016 en 1 april 2017 hadden wij een creatieve Balinese leraar in dienst, Wahyu. Wahyu werkte 12 uur per week op ons project op het revalidatiecentrum So Rehab Bali in Lovina (Bali) met enkele groepen kinderen. Hij bedacht de creatieve lessen, kocht de materialen in en rapporteerde. Elke 2 maanden stuurde Wahyu een voortgangsrapportage over hoe de kinderen zich ontwikkelden (fijne motoriek, concentratie, mogelijke problemen en oplossingen). Ontzettende leuke creatieve gebruiksvoorwerpen heeft hij de kinderen leren maken, zoals armbanden, decoratieve lampen en maskers.

in-winkel

Dewi in de winkel waar de decoratieve lampen worden verkocht

De kinderen hebben enkele decoratieve lampen en armbanden verkocht in de winkel die bij het revalidatiecentrum hoort. Ook nam de voorzitter Dewi na werkbezoeken enkele items mee en verkocht die aan vrienden van de stichting. De inkomsten waren uiteraard voor de kinderen zelf.

Van 18 september-22 september 2016 is de voorzitter op locatie geweest en heeft zij zelf kunnen zien dat de kinderen flink vooruitgang hadden geboekt. Eka, Okta, Kadek Supar en Novi (zie foto’s v.l.n.r) behoorden tot de vaste kern van de leergroep en zij werkten al veel makkelijker met de handen dan toen zij net waren begonnen in mei 2016. Vooral die blije gezichten erbij, heel mooi om te zien. Samenwerken is ook een belangrijk aspect, Novi pakte het goed op en zij hielp andere kinderen die minder zelfstandig konden werken.

eka okta kadek-supar1 novi1
Het plan was om het creatieve onderwijs (gedeeltelijk) te integreren in het fysiotherapeutische traject die de kinderen op het revalidatiecentrum volgen. Juist omdat wij zagen dat het werken met de handen een effectieve methode is ter bevordering van het resultaat, die met de fysiotherapeutische behandeling wordt beoogd.

wahyuProfiel Wahyu:
“I have studied at Undiksha (Art Department), I love to work here because I like and feel happy that the children can make what I teach. And I want that they can be an independent person. Hope the creative artwork that I teach them can be used in the future. Thank you”

ik-en-kadeki

Foto boven: Eka en Kadek Ari, foto midden: Dewi en Kadek Ari

Kadek Ari werkt op het revalidatiecentrum. Zij heeft zelf ook een (lichte) lichamelijke beperking en heeft via het revalidatiecentrum operaties en therapie gehad, en daarna de mogelijkheid gekregen om zelf fysiotherapeute te worden. Zij heeft met enkele kinderen op het revalidatiecentrum poppen van kralen gemaakt en daar ook al een enkelen van verkocht voor haarzelf en de kinderen.

Wij vinden het fijn om te zien dat het sponsorgeld dat via stichting Creatief Hart ter beschikking wordt gesteld ten behoeve van de creatieve projecten, wordt gebruikt om mooie dingen te maken.

Vol enthousiasme werd er met de handen gewerkt en het gaf zowel de kinderen als de begeleiders een goed gevoel: ze kunnen écht iets moois maken! Het werkte niet alleen therapeutisch maar het vergroot ook de eigenwaarde en zelfredzaamheid van de kinderen, en daar doen wij het voor.

De kinderen in Indonesië met een lichamelijke of geestelijke beperking in een hoekje laten zitten? Mooi niet dus! Een mooie ontwikkeling was ook dat de ouders konden zien dat hun kind wel degelijk iets kan.

Wij zijn al enige tijd bezig met plan voor het opzetten van een Creatief Educatief Centrum (CEC) waar ook de ouders kunnen deelnemen aan creatieve activiteiten, zodat zij kunnen zien wat hun kinderen kunnen. Hiermee willen wij een soort sociale plaats creëren voor de ouders die allen iets gemeen hebben: een kind met een lichamelijke beperking. Ook voor hen is het belangrijk dat zij kunnen praten over de dagelijkse gang van zaken omtrent de zorg van hun kind en wij willen hen vooral laten zien dat zij zich niet hoeven te schamen.

Vanaf april 2017 heeft Wahyu zijn werkzaamheden neergelegd omdat hij dit werk niet meer kon combineren met zijn andere werk, dat steeds meer aandacht van hem vroeg. Jammer, maar daarna hebben wij wel weer een aantal stappen vooruit gemaakt en komt de realiseren van het CEC steeds dichterbij. De samenwerking tussen het revalidatiecentrum So Rehab Bali en stichting Creatief Hart is hiermee ook beëindigd, omdat wij ons volledig richten op het realiseren van het Creatief Educatief Centrum. Maar hierover lezen jullie binnenkort alles over. Dus, houd het in de gaten!