So Rehab Bali

Sinds 1 mei 2016 hebben wij een creatieve Balinese leraar in dienst, Wahyu. Hij heeft eerst 4 maanden proef gedraaid, vanaf 1 september 2016 heeft hij een contract voor onbepaalde tijd. Wahyu werkt 12 uur per week op het revalidatiecentrum So Rehab Bali in Lovina (Bali) met enkele groepen kinderen. Hij bedenkt de creatieve lessen, koopt de materialen in en rapporteert. Elke 2 maanden zal Wahyu een voortgangsrapportage toezenden over hoe de kinderen zich ontwikkelen (fijne motoriek, concentratie, mogelijke problemen en oplossingen). Hij heeft de kinderen armbanden en decoratieve lampen leren maken. Momenteel leert hij de kinderen decoratieve maskers te maken.

De kinderen hebben enkele decoratieve lampen en armbanden verkocht in de winkel die bij het revalidatiecentrum hoort. Uiteraard willen we dit alleen maar uitbreiden. De inkomsten zijn voor de kinderen zelf.

in-winkel

Dewi in de winkel waar de decoratieve lampen worden verkocht

Van 18 september-22 september 2016 is voorzitter Dewi weer op locatie geweest en heeft zij zelf kunnen zien dat enkele kinderen al flink vooruitgang hebben geboekt. Eka, Okta, Kadek Supar en Novi (zie foto’s v.l.n.r) behoren tot de vaste kern van de leergroep en zij werken al veel makkelijker met de handen dan toen zij in mei van dit jaar begonnen. Vooral die blije gezichten erbij, heel mooi om te zien. Samenwerken is ook een belangrijk aspect, Novi pakt het goed op en zij helpt andere kinderen dan ook.

eka okta kadek-supar1 novi1
Wij zijn momenteel in gesprek met Wahyu om zijn uren uit te breiden en het creatieve onderwijs (gedeeltelijk) te integreren in het fysiotherapeutische traject die de kinderen op het revalidatiecentrum volgen. Juist omdat wij zien dat het werken met de handen een effectieve methode is ter bevordering van het resultaat die met de fysiotherapeutische behandeling wordt beoogd. Mooie ontwikkelingen. Wij hopen op een lange en prettige samenwerking met Wahyu.

wahyu
Profiel Wahyu:
“I have studied at Undiksha (Art Department), I love to work here because I like and feel happy that the children can make what I teach. And I want that they can be an independent person. Hope the creative artwork that I teach them can be used in the future. Thank you”

ik-en-kadeki

Foto boven: Eka en Kadek Ari, foto midden: Dewi en Kadek Ari

Kadek Ari werkt als fysiotherapeute op het revalidatiecentrum en heeft zelf ook een (lichte) lichamelijke beperking. Zij heeft met enkele kinderen op het revalidatiecentrum poppen van kralen gemaakt en daar ook al een paar van verkocht.

Wij vinden het fijn om te zien dat het geld dat via stichting Creatief Hart ter beschikking wordt gesteld voor mooie dingen wordt gebruikt. Het management van So Rehab Bali staat volledig achter onze missie en onze samenwerking met de Nederlandse stichting die So Rehab Bali ondersteund, Friends So Rehab Bali, verloopt heel prima. De stichtingen vullen elkaar goed aan.

Vol enthousiasme wordt er met de handen gewerkt en het geeft zowel de kinderen als de begeleiders een goed gevoel: ze kunnen écht iets moois maken! Het werkt niet alleen therapeutisch maar het vergroot ook de eigenwaarde en zelfredzaamheid van de kinderen, en daar doen wij het voor.

De kinderen in Indonesië met een lichamelijke of geestelijke beperking in een hoekje laten zitten? Mooi niet dus!

Een mooie ontwikkeling is dat de ouders kunnen zien dat hun kind wel degelijk iets kan. Wij zijn bezig met het opzetten van een ‘Creative H’art Centre’ waar ook de ouders kunnen deelnemen aan creatieve activiteiten zodat zij kunnen zien wat hun kinderen kunnen. Hiermee willen wij een soort sociale plaats creëren voor de ouders die allen iets gemeen hebben: een kind met een lichamelijke beperking. Ook voor hun is het belangrijk dat zij kunnen praten over de dagelijkse gang van zaken omtrent de zorg van hun kind en wij willen hen vooral laten zien dat zij zich niet hoeven te schamen. Mogelijk dus uitbreiding van creatieve begeleiders die zich ook willen inzetten om ouders over de drempel te halen en hun kind creatieve lessen te laten volgen. Mooie plannen dus.

BANK IBAN:
NL55 RABO 0110 2749 70